Hur mycket ska jag spendera på annonser för att få resultat?
Varje annons du skapar kräver en annonsbudget, vilket är den summa pengar som din annons använder, vanligtvis per dag. Här är våra rekommendationer för både nybörjare och mer erfarna annonsörer.
Om du precis har börjat med Facebook- eller Google-annonser
Vi rekommenderar att du börjar med en liten budget, till exempel annonskampanjer på 50kr per dag. Det handlar om att testa, se vad som fungerar, och sedan flytta mer budget till det som fungerar samt pausa det som inte gör det, för att spara dina pengar tills du är redo att skala upp. Detta AI-annonsverktyg gör det enkelt! Det skapar automatiskt perfekta A/B-tester åt dig så att du kan lära dig och se resultat. Vi flyttar automatiskt annonsbudgeten till de innehåll och målgrupper som presterar bäst.
Eftersom du inte vet vilken annonsplattform, vilket budskap eller vilken målgrupp som fungerar bäst för ditt företag, är det idealiskt att skapa minst 3 olika annonskampanjer, var och en med 50kr per dag, totalt 150kr per dag i minst 14 dagar, helst 30 dagar.
Exempel
Du kan skapa 1 Google-sökannons för 50kr per dag och sedan 2 Facebook-annonser (1 för retargeting och 1 för att nå nya kunder). Du kan också testa olika bilder, videor, intresseinriktningar, annonscopy eller till och med geografiska platser. Det är upp till dig vad du vill testa, och vi gör det väldigt enkelt för dig att se resultaten av annonsen och vad som fungerar.
Se dock till att inte redigera eller pausa dina annonser för tidigt. Vänta minst 7 dagar tills inlärningsfasen är över. Det finns mer information om detta här.
Även om du bara har 50kr per dag att spendera på annonser kommer du att bygga ditt varumärke och synas.
Om du vill skala upp din annonsbudget
En av dina viktigaste mått är din "kostnad per förvärv", det vill säga hur mycket det kostar att förvärva en ny kund. Om du förvärvar kunder lönsamt från ett vinnande annons-test, behöver du bara öka din budget för att skala upp. Det är viktigt att notera att din kostnad per förvärv är någon som faktiskt har gjort ett köp från dig, inte en lead eller någon som är på en gratis provperiod.
Om du inte känner till din kostnad per förvärv, kan du förutsäga den med ett annat mått som är "annonseringskostnad i förhållande till försäljning". Detta beräknas genom total annonskostnad / total annonsintäkt.
I genomsnitt bör din annonseringskostnad vara på eller under 30%. Det innebär att om du säljer en t-shirt för 1000kr, bör din kostnad per kund vara 300kr. Du testar och optimerar kontinuerligt för att sänka det till 250kr, och sedan 200kr, och så vidare. Ett annat exempel är om du säljer en bil för 1,000,000kr, bör din annonseringskostnad vara på eller under 300,000kr.
Även om du kan få leads mycket billigare, förvänta dig inte att sälja en bil för 1,000,000kr med bara 50kr i annonsbudget.
Du kan också beräkna annonsbudgeten baserat på dina intäktsmål för året.
För ett nytt företag rekommenderas en annonsbudget på 12-20% av bruttointäkterna. Till exempel, om ditt intäktsmål för året är 1,000,000kr, bör din annonsbudget vara minst 120,000kr (1,000,000kr x 12%) under året.
Företag som har funnits ganska länge bör hålla sig till en annonsbudget på 6-12% av bruttointäkterna.
Hur ökar jag min annonsbudget efter att jag skapat annonsen?
I resultaten av din annons, scrolla ner och tryck på pennikonen bredvid din budget. Du kan redigera din budget härifrån. Vänta minst 7 dagar innan du gör några större förändringar i din nya annons.
Varifrån kommer annonsbudgeten?
Eftersom vi är anslutna till dina annonskonton, kommer din annonsbudget från ditt kreditkort eller betalningsmetod som är kopplad till dina Google Ads, Facebook Ads eller andra annonskonton. Se till att denna betalningsmetod på dina annonskonton är uppdaterad och aktiv. Om den inte är det, kommer dina annonser inte att gå live.
Vilken valuta kommer att användas?
Vi matchar automatiskt valutan till dina Google-, Facebook- eller andra annonsplattformars faktureringsinställningar. Till exempel, om ditt annonskonto är baserat i KR, kommer det att spendera i KR. Om ditt annonskonto är baserat i EUR, kommer det att spendera i EUR.