Min annons är över eller under riktmärken (benchmark). Vad kan jag göra?
Vi visar dig om din annons ligger över eller under riktmärken inom 7 dagar efter att din annons gått live. Tills vi visar dig ett betyg här, försök att inte göra några ändringar i dina annonser.
Det är viktigt att förstå den så kallade "inlärningsfasen" som implementerats av Google, Facebook, TikTok och andra annonsplattformar. Under denna fas behöver plattformarna samla in data från cirka 50 optimeringshändelser under 7 dagar för att lära sig hur de bäst ska leverera dina annonser.
Förändringar under denna fas kan påverka din kampanj negativt genom att försena optimeringsprocessen. Därför är det bäst att låta algoritmerna göra sitt arbete under denna tid för maximal effektivitet och undvika för många redigeringar av dina annonser.
När vi visar dig ett riktmärkesbetyg
Om din annons är över riktmärken, behöver du inte göra något, låt algoritmerna fortsätta arbeta.
Om din annons är under riktmärken, medan vi A/B-testar och optimerar alla delar av din annons som målgrupp, kreativt innehåll och andra delar, kanske dessa annonsinmatningar inte är de bästa för optimering. Här är några saker du kan göra för att ge din annons bästa möjliga chans till framgång:
Låt det vara
Det kan vara så att din annons fortfarande behöver fler optimeringshändelser och därmed mer tid. Den här annonsen kan fortfarande ha en positiv inverkan på ditt företag baserat på mått som vi inte kan spåra. Vi rapporterar detta betyg baserat på branschstandarder och vår egen data, som kanske inte tar hänsyn till alla aspekter av ditt företag.
Redigera målgruppsinriktningen
Din målgrupp kanske inte engagerar sig i din annons. Du kan anpassa målgruppsinriktningen genom att antingen smalna av (t.ex. genom att lägga till negativa nyckelord (keywords), minska din målgrupp på Facebook, rikta dig mot specifika städer, byta till retargeting) eller bredda din inriktning genom att lägga till fler nyckelord eller intressen. Du kan även överväga att rikta dig mot en helt annan målgrupp.
Redigera det kreativa innehållet
Ditt kreativa innehåll kanske inte tilltalar din målgrupp. Prova att använda en av våra stockvideor från Shutterstock istället för en bild, inkludera ett erbjudande (t.ex. 20% rabatt), lägg till ny annonscopy eller nya videor/bilder, eller överväg att ta bort rubriker, videor, bilder eller annan annonscopy som har låg prestanda enligt rapporterna.
Börja om från början:
Skapa en helt ny annons på samma plattform eller till och med på en annan plattform med de lärdomar du har fått om vad som inte fungerar för dig.
Viktigt att notera
Vi visar riktmärken inom eller före 7 dagar efter att din annons gått live och igen inom eller före 14 dagar. Ditt riktmärkesbetyg kommer inte att ändras retroaktivt. Om din prestanda är under riktmärken på dag 8 och du gör ändringar, kommer ditt betyg fortfarande att visa under riktmärken under vecka 1, och ditt nya betyg kommer att visas inom eller före slutet av vecka 2.